Співробітники ДАІ найчастіше зупиняють водіїв із-за перевищення
швидкості. Це цілком справедливо, і сперечатися з тим, що недотримання
швидкісного режиму небезпечне як для самого лихача, так і для оточення,
абсурдно і безперспективно. Але іноді ситуації виявляються досить
спірними.
Причому винуватцями такої неоднозначності є і представники ДАІ, і
техніка, з якою вони працюють, і самі водії. Разоберемся в цьому
питанні, а також з’ясуємо, як можна заощадити на штрафах за перевищення
швидкості
Сліпий і зрячий
Сьогодні на озброєнні ДАІ знаходяться вісім офіційно затверджених
вимірників швидкості : "Беркут”, "Сокіл”, "Искра-1″, "Радис”, "Рапіра”,
"Візир”, "Арена” і TruCam. Тобто якщо вам показують вашу швидкість,
приміром, на мікрохвильовій печі або мобільному телефоні, підключеному
до ноутбука, – знайте, дії співробітника ДАІ нелегітимні і варто
насторожитися. Усі вищеперелічені радари можна умовно
розділити на два види: з видео- і фотофіксацією і без такої. Почнемо з останніх.
Вимірники радіолокацій швидкості російського виробництва "Сокіл” і
"Искра-1″ близькі за технічними характеристиками, але працюють в різних
частотах. "Искра-1″ здатна також фіксувати швидкість не лише зустрічної
"мішені”, але і автомобіля, що віддаляється. Правда, обидва радари
морально застаріли і мають цілий ряд недоліків.
На допомогу їм прийшли "Беркут” і "Радис”, які на порядок
компактніші і мають цілий арсенал нових функцій. "Беркут” важить 600 г,
а "Радис” взагалі виявився рекордсменом з вагою 230 г і розмірами,
порівнянними з мобільним телефоном. До речі, в "Радисе” навіть є
вбудований ліхтарик з ультрафіолетовим світлом – може, для перевірки
достовірності купюр? Ні! Виключно для підсвічування документів!
Друга група радарів, в яку входять "Рапіра”, "Візир”, "Арена” і
TruCam, хоч і різні по специфікаціях і ціні (приміром, "Візир” коштує
близько 25 тыс. грн., а вартість "Арени” для ДАІ, тобто для платників
податків, перевалює за 150 тыс. грн.), але мають одну "неприємну”
властивість: за допомогою вбудованої фото- і відеокамери можуть
зафіксувати держномер автомобіля порушника і засвідчити, що перевищив
швидкість саме він. Найцікавіше, що наші умільці і тут змогли
адаптуватися і призвичаїлися обманювати навіть "всевидюще око”.Але про
це трохи пізніше. Незалежно від того, на який "фен” або "камеру” вас
упіймали, ви маєте повне право зажадати у співробітника ДАІ дійсний
сертифікат, що підтверджує відповідність радара вимогам точності
виміру. Це ваше законне право, оскільки якщо співробітник, що зупинив
вас, все ж виписує протокол про адміністративне порушення, в нього
необхідно занести дані приладу, вказані в сертифікаті. Якщо ж таких
даних не виявиться – це буде однією з підстав для відміни постанови про
штраф в суді.До речі, про покарання "рублем”.Два по "100″, один по "50″
і громадські роботиПарадоксально, як і усе в нашій країні, але факт:
швидкісний режим хоч би раз в житті порушували абсолютно усі водії, але
якою за це нині передбачений штраф – багато хто не знає. Отже, якщо
стрілка вашого спідометра піднялася не вище чим на 50 км/година від
дозволеної на цій ділянці дороги швидкості – ви відбудетеся 255-340
гривнями. У випадку якщо перевищення в 50 км/година вам мало і ви
думаєте, що ваше генеалогічне дерево йде корінням в Німеччину в древній
рід Шумахеров, – готуйтеся викласти 510-680 грн. або присвятити 30-40
годин громадським роботам.До речі, ще менше громадян знають, що таке
"громадські роботи”. Як з’ясувалося, під цим поняттям у нас в країні
мається на увазі прибирання вулиць, фарбування огорож, розчищення
снігових заметів і так далі.
А упевненість наших водіїв в "недоторканних 20 км/годину” – правда
чистої води. Таке перевищення не рахується адміністративним
правопорушенням.
Водії не здаються
Про те, як автомобілісти обходять радари ДАІ, сьогодні можна писати
книги. Така протидія нагадує старий диснеевский мультик "Том і Джері”,
де кіт – це ДАІ, а мишка – нешкідливі водії. Правда, в реальному
протистоянні в боротьбі використовуються не мультяшне домашнє начиння,
садові інструменти і продукти харчування, а всілякі пристосування,
хитрощі і навіть сучасні технології.
Найпоширеніший спосіб відходу від відповідальності – уважно
спостерігати за зустрічним рухом і вчасно уловлювати сигнал далеким
світлом сусіда по потоку. Цей жест водійської солідарності вже давно
прижився на наших дорогах і являється, мабуть, найнадійнішим з
незаборонених засобів уникнення адміністративної відповідальності.
Є, правда, цілий ряд нелегальних хитрощів. У самий розпал нещасливої
епопеї з "листами щастя” що тільки не придумували наші водії, щоб їх
номер не засвітився перед радаром: і наносили спеціальні
светоотражающие спреи, і встановлювали затемняючі рамки, і навіть
монтували змінні номери, а то і зовсім знімали їх з штатних місць.
З відміною автоматичної фіксації правопорушень і обов’язковості
складання протоколу співробітниками ДАІ необхідність в приховуванні
номера відпала сама собою. Хоча навіть сьогодні є унікальні
індивідууми, які на свій страх і ризик, щоб приховати свій номер від
об’єктиву "Візиря”, заклеюють його частину шматком мокрої газети –
мовляв, "випадково по дорозі приліпилося”. Але
основна боротьба перемістилася в цивілізованішу площину.
Називати своїми іменами
На ринку України є безліч видів "антирадарів”. Тут, правда, слід
зробити одне, але дуже важливе зауваження. Річ у тому, що словом
"антирадар” називають певний активний пристрій, який відбиває
випромінювані гаишным радаром хвилі і передає їх назад на вимірника
швидкості, спотворюючи показники.
Такі пристрої заборонені на території нашої країни, а за їх
використання передбачена дуже серйозна відповідальність, аж до карної.
Ми все ж виправимося і повернемося до тих, що розглядаються нами
радар-детекторам. Їх основна функція – раннє визначення встановленого
на шляху дотримання радара і попередження водія спеціальним звуковим і
світловим сигналом. Дія таких пристосувань ніяк не регламентована, а
значить їх використання дозволене.
Представлені в Україні радар-детекторы відрізняються ціною (від 400
грн. до 10 тыс. грн.), чутливістю і точністю налаштувань. Вони працюють
на X, K і Ka частотах – на них же працюють радіочастотні "Візир”,
"Беркут” і "Радис”. До речі кажучи, нещодавно встановлений в тестовому
режимі (скажемо по секрету) на Столичному шосе, 100 ультрасучасний
радар "Арена” не виявляється радар-детекторами, оскільки стаціонарно
знімає з верхньої точки в попутному напрямі.
А якщо все ж "тормознули”
Якщо вас все ж зупинили співробітники ДАІ і інкримінують вам
перевищення швидкості, не варто відразу віддаватися "в лапи
правосуддя”. Спершу слід розібратися в ситуації. По-перше, говорите
спокійно, упевнено і виразно. Не треба відразу погоджуватися з
вердиктом інспектора. По-друге, якщо ви дійсно перевищили і на радарі
саме ваша швидкість, зажадайте, як ми радили вище, сертифікат на цей
радар, а також перевірте, чи опломбований сам прилад.
Прослідкуєте, щоб в протоколі був відбитий його номер. У випадку
якщо радар не забезпечений функцією фото- або відеозйомки, в протоколі
має бути присутньою додаткова доказова база, приміром свідчення двох
незалежних свідків. До речі, якщо їх підписів немає, ви теж можете
оспорити це рішення в суді. Кожна людина сама має право вирішувати, як
поводитися на дорозі. Одні носяться стрімголов, інші – максимально
строго дотримують ПДД. Головне – завжди залишатися людьми, у тому числі
і за кермом, і пам’ятати: перевищення швидкості є порушенням ПДД і
карається згідно із законом.
Де найчастіше в Києві співробітники ДАІ заміряють швидкість з радаром
Червонозоряний пр-т, пр-т Дружба Народів, Столичне шосе, вул.
Саперно-Слабодская (на з’їзді з Південного моста), перетин вул.
Заболотного і Метрологічною, пр-т Глушкова (виїзд і в’їзд до міста по
Одеській трасі), пр-т Бажана (на з’їзді з Південного моста),
Дніпровська набережна, вул. Бориспільська, пр-т Броварський, пр-т
Генерала Ватутина (район Московського моста), пр-т Возз’єднання (район
моста Патона), бульвар Перова, вул. Багатирська, Московський пр-т,
бульвар Лесі Українки, Набережне шосе, Кільцева дорога, вул. Олени
Телиги, вул. Електриків, проспект Перемоги, Надднепрянское шосе
Коментар Ростислава Шапошникова, керівника громадського проекту "Дорожній контроль” :
Далеко не кожен водій знає, що згідно ст. 251 КУпАП доказом
порушення можуть бути лише дані того приладу, який має функцію фото- і
відеозаписи. Інспектори ДАІ не мають права звинувачувати автомобілістів
в перевищенні швидкості, посилаючись на свідчення вимірників "Беркут”,
"Сокіл”, "Радис” і так далі. У разі штрафу такі постанови, як правило,
відміняються в судах. Якщо інспектор зібрався виписувати протокол,
попередите його, що його рішення буде оскаржено і у разі перемоги в
суді він притягатиме до дисциплінарної відповідальності згідно з
наказом МВС №77. Часто це приносить ефект і водія відпускають.
Джерело: http://taxi-drive.org.ua/?p=343 |